In atentia departamentului de resurse umaneSubmitted by Mr.T on Mie, 12/10/2005 - 23:29 |
In ultima vreme am fost la mai multe interviuri. Am un loc de munca, unul destul de bun chiar, dar sunt o persoana complicata si nemultumirile inerente oricarui job la mine se amplifica in timp, pana cand, la un moment dat, simt nevoia sa-l schimb. Am avut pana acum patru joburi si de fiecare data am plecat pentru ca doream sa scap de ceva si nu ca sa ajung undeva, asa cum ii sta bine unui adevarat profesionist care vrea sa faca cariera. Am avut motivatii negative, cum ar spune sociologii. Am schimbat joburi precum au votat romanii din ’90 incoace. Nu ca sa-i puna pe unii la putere ci ca sa-i dea jos pe altii.
Dar nu despre asta vreau sa vorbesc, ci despre interviuri. Cand vrei sa te angajezi, trebuie musai sa treci printr-un interviu. Interviul este momentul cand cineva te cheama sa vada daca esti corespunzator sau nu. El, angajatorul, vine cu reperele, cu criteriile. El e o certitudine, tu esti un semn de intrebare. Tu te raportezi la el, nu invers. El este un mic UE in care tu vrei sa te integrezi. Esti luat la intrebari, chestionat, pus in situatii dificile. Esti pus in postura in care trebuie sa le demonstrezi lor ce grozav esti. Compania, prin ochii unui specialist (rareori), ai unui idiot (si mai rar) sau ai unuia care n-are nici o treaba cu procesul de recrutare (de cele mai multe ori) te verifica daca esti bun pentru ea. Te masoara cu niste etaloane potrivit carora cineva ca Alexandru Paleologu, spre exemplu, n-ar merita nici cel mai umil job(*).
De la terminarea facultatii am fost la atatea interviuri incat uneori ele fac parte din programul meu zilnic. La inceput aveam emotii inca de la primele ore ale zilei, cand stiam ca trebuie sa ma duc la un interviu. Acum, le reprogramez ca n-am chef sau abia imi aduc aminte de ele in ultimul moment.
Desfasurarea unui interviu este previzibila in proportie de 80-90%. Sunt atat de asemanatoare incat rareori mai sunt surpins de vreo intrebare. De cele mai multe ori ma plictisesc la aceste intalniri, avand raspunsuri gata pregatite pentru mai toate intrebarile. Si ca mine, probabil cei mai multi. Stereotipul interviului pentru angajare e neschimbat de atatia ani. Ma gandesc cum trebuie sa se simta intervievatorii insa, care pun aceleasi intrebari de cateva ori pe zi. Groaznic de plictisitor trebuie sa fie. Tocmai fiindca sunt atat de previzibile, interviurile sunt false. Tu spui niste lucruri in care nu crezi neaparat. El stie asta dar nu te poate contrazice. Poate nici el nu crede dar si el are un job de pastrat. Sunt mici scenete, cu doi sau mai multi actori, triste si fara spectatori. Fiecare isi joaca rolul cum poate mai bine.
Angajatorul imi pune o intrebare. Eu o asteptam si ii servesc un raspuns frumos slefuit, la care el, la randul lui, se astepta. Reteta e simpla. Exista cateva chestiuni pe care trebuie sa le afirmi. Vrei sa muncesti, vrei sa faci cariera, vrei sa te implici, banii nu sunt cei mai importanti, esti proactiv, dispus sa te perfectionezi, lucrezi bine in echipa. Nimeni nu-ti cere la interviu sa muncesti 10-12 ore pe zi dar daca spui ca vrei sa lucrezi doar opt, devii suspect si ai toate sansele sa fii taiat de pe lista. La intrebarea de ce vrei sa schimbi locul de munca, raspunsul corect e la fel de simplu: vrei sa faci un pas inainte, sa avansezi, jobul propus iti satisface exigentele profesionale si personale. Nu spune niciodata ca nu te intelegi cu colegii, ca vrei mai aproape de casa, ca pur si simplu vrei o schimbare sau ca primesti prea putini bani. Sinceritatea nu e la mare cautare. Nu contesta nimeni ca e o calitate dar nu e relevanta pentru ce vor ei de la tine. Motivatiile tale nu sunt „sanatoaseâ€. Ca si cum ar fi ceva anormal sa vrei sa fii aproape de casa, sa castigi mai multi bani sau se te intelegi bine cu colegii. Spune-le ce vor sa auda si se vor simti bine. Iar tu vei avea o sansa in plus sa ajungi pe short list.
Ce e mai trist e ca scara de valori utlizata pe piata muncii risca sa devina universal valabila. Un om fara job este un om cu care ceva nu e in regula. Exista persoane non-grata in opisul recrutorilor. Daca pui familia inaintea datoriilor de serviciu ai toate sansele sa te afli printre ei. Daca tii la cele mai firesti si de bun-simt lucruri, s-ar putea sa primesti stampila cu „KO†in loc de cea cu „OKâ€. Spune unui angajator ca peste cinci ani nu te vezi urcand doua pozitii in organigrama companiei si nici obtinand nu-stiu-ce diploma pe care firma e dispusa sa o sponsorizeze. Spune-le ca nu te intereseaza acest lucru si ca preferi o saptamana la malul marii decat una de training. Sau spune-le ca nu te gandesti atat de departe. In cazul asta, amice esti un caracter slab, un individ fara ambitii, care nu poate aduce nimic bun organizatiei. Nu ai ce cauta in echipa lor de cyborgi care creaza valoare adaugata 12 ore pe zi. Sau spune-le ca in 30 ani de viata n-ai nici o realizare pe care sa o pui in rama pentru ca nu ai urmarit asa ceva. Ti-e suficient sa te intorci seara acasa si sa-ti imbratisezi familia. Spune-le ca te simti bine in pielea ta, ca nu te deranjeaza sa iesi la pensie cu acelasi titlu pe care il aveai la terminarea facultatii. Spune-le ca nu traiesti ca sa muncesti ci muncesti ca sa traiesti. Te tine ?
(*) Pentru a intelege despre ce vorbesc, va recomand cartea „Breviar pentru pastrarea clipelor†– convorbiri cu A. Paleologu.
Rezultatul Voturilor










Score: 9.7, Votes: 12
Adresa URL trackback pentru această intrare
- Adaugă comentariu nou
- 8546 afişări


sa gasim o solutie
Haideti sa incercam sa gasim o solutie pentru solutionarea acestei probleme. Propun mai intai sa inversam rolurile si sa incercam sa intelegem si situtia angajatorilor! Propun asta nu pentru ca nu sunt de acord cu parerea ta Mr.T ci pentru a vedea cum e corect si din partea angajatorilor; sa presupunem ca vei avea propria ta firma si vei fi pus in situatia de a-ti selecta proprii angajati. Cum ai proceda? Care este profilul angajatului dorit? Ce baterii de teste ai folosi? Te tine sa-ti angajezi candidatii care ar folosi aceleasi raspunsuri sincere pe care chiar le gandim cu adevarat: ca nu traiesc ca sa munceasca ci muncesc ca sa traiasca, etc ?
Te-ntreb fiind in postura unui angajat care incearca sa fie corect din ambele puncte de vedere. Cum crezi(deti) ar trebui/ fi corect sa se desfasoare un interviu? Puteti exemplifica cateva companii care procedeaza corect?
BTW, unde gasim testele sistemului PI? Multam!
Draga Miss M.,
Draga Miss M.,
Vorbesc din punct de vedere al angajatorului. Din punctul asta de vedere, iata care sint calitatile pe care le vreau la un viitor angajat (ma refer aici la un entry level, sau ceva pina in middle-management):
- inteligenta
- capacitatea de a gindi singur (daca vine la mine cu intrebari de genul "Sefu', sa iau pixuri rosii sau pixuri albastre?" - il ucid!)
- sinceritate/onestitate/cinste
- simtul umorului.
(aptitudinile tehnice de profil nu le discut aici, cu atit mai mult cu cit ele nu fac subiectul interviului tipic)
Revenind la intrebarea ta si avind in vedere cele de mai sus, da, m-ar tine sa primesc un astfel de raspuns si chiar l-as aprecia. S-ar putea sa crezi ca sint un original, ca sint un idealist care nu se pricepe la oameni.
Uita-te la Google (GOOG): TOP 1. Cel mai dorit angajator, cel mai bun loc de munca etc. Crezi ca Google face caritate in politica de personal? NU!!! Dovada este ca au avut peste 3 bn de dolari profit in 2006.
Mi se pare o misperceptie sa crezi ca o sa angajezi "o persoana motivata". Angajezi pe cineva, punct. Apoi il motivezi. Iar salariul este doar o componenta, nu cea mai importanta (as spune chiar ca mediul de lucru este muuult mai important, cel putin de la un anumit nivel in sus!).
Ori cred ca tocmai asta este unul din scopurile interviului, sa afli ce anume l-ar motiva pe candidat (banii, mediul de lucru, atitudinea suportiva a firmei fata de familie, pachetul social si de participatiuni, statutul, puterea.. etc). Ceea ce spune Mr.T este ca - din pacate - in multe cazuri acest scop investigativ se transforma intr-o comedie ieftina si expirata, cu replici cunoscute dinainte si de-o parte si de alta. Bullshit bingo, cum spuneam intr-un comentariu mai jos.
Ma rog, e o intreaga stiinta a dinamicii relatiilor intra-organizationale, se cheama Organizational Behavior. Din pacate, multi vad, putini cunosc.
Razvan
Ai perfecta dreptate. Totul
Ai perfecta dreptate. Totul nu-i decat o sceneta de prost gust,
O, daaaaaaaaaa
Citesc acest text la un an de zile de la postarea lui. Nici n-am vaut rabdare sa lecturez restul comentariilor si este foarte probabil ca replica mea nu va aduce nimic nou.
Si totusi, am curajul sa spun ca da, m-a tinut! M-a tinut sa privesc intervievatorul in ochi si sa-i spun: eu sunt cel mai important element din viata mea. Detest workaholicii, desi, paradoxal, in liceu, eram o ferventa militanta a orelor peste program. Eram, desigur, influentata de cultura americana a roboteilor programati sa munceasca non stop.
Mi-am cerut drepturi si am refuzat sa fiu plecata in fata unor sefi care, intr-o lume dreapta, nu ar face onoare companiei celor mai murdari exponenti ai societati - morallywise, of course.
Am 23 de ani si mi-e sila de colegi de generatie care aduleaza cultura corporatisto-multinationala, pe care o studiaza cu aplecare teribila in scoala dar ale carei valori sau, ma rog,... elemente, nu le inteleg pe deplin. Inregimentarea profesionala ma turbeaza si-mi place sa cred ca, in ciuda dezorganizarii mele in cariera (sunt fosta premianta, performanta in multe domenii), imi pastrez o liberatate pentru care prietenii mei multinationali ma invidiaza.
La final, imaginzati-va cum ar fi sa nu ai nici o optiune si totusi sa le ai pe toate!
intelg f bine, fara a trebui
intelg f bine, fara a trebui sa citesc nimic... de fapt asta e esenta vietii: a te simti bine in pielea ta, indiferent de titlul pe care-l ai, cat castigi sau in ce pozitie te afli pe scara sociala, punct... dar probabil ca putini inteleg
Sa le dam noi note.....intervievatorilor
Ai mare dreptate. Cel mai simplu e sa judeci omul si sa dai note conform unor criterii general stabilite..desi noi oamenii suntem diferiti. Asa am fost creati sau asa ne-am nascut sau asa devenim pe parcursul vietii. Nu exista oameni la fel si deci nici intrebari care sa se potriveasca tuturor pentru a scoate in evidenta calitati sau defecte. Niciodata un om care nu are experienta nu o sa rezolve situatiile la fel in cadrul interviului si atunci...pus in situatii create aievea, ai nevoie nu doar de imaginatie ci si de un simt al minciunii. Adica trebuie sa fii capabil sa simti ce trebuie sa minti si in plus sa faci in asa fel incat sa nu se vada. Eu poate sunt o fire sensibila desi lor le place sa fii tare si sa nu pui la suflet ceea ce se petrece langa tine. Faptul ca sunt sensibila nu ma pune totusi in imposibilitatea de a ma descurca pe un post. Eti pus in situatia in care la interviul care a ajuns o moda sa dai tot ce ai mai bun din tine, sa te lauzi cat mai mult si sa dai dovada ca poti mintii fara sa fi prins. Poate o sa se inventeze interviurile cronometrate iar timpul sa devina cel in care tu poti sa minti sau sa la oferi lor cat maimulte argumente. Ma intreb asta e tot ce conteaza ????? Sunt venita de la un interviu de o jumate de ora si am mancat iar nervi gratis. DE CE ?????? NU AM UN VIS ANUME IN LEGATURA CU O ANUME CARIERA A MEA, care de fiecare data trebuie sa fie a lor ca sa fii acceptat. Nu stiu engleza la perfectie dar uneori unele fapte care te intriga mult prea tare sau care te uimesc peste masura te lasa fara cuvinte. Asa am ramas cand a trebuit sa citesc in engleza si pe litere numele : "PARCKINSON". Poate vine de la boala ...ma gandeam in timpul interviului...o sa renunt ....imi spuneam . Asta da valoare unui om??? Mr. Parckinson, imi pare rau ca te dezamagesc dar azi nu vreau sa te pronunt pe litere pentru ca nu ai devenit visul carierei mele. M-am simtit ultimul om dupa interviul asta si nu pentru ca nu pot sa citesc pe litere ci pentru ca am terminat o facultate si daca toate interviurile vor fi la fel ....o sa ma intorc la gradinita.
ce bine se reflecta
ce bine se reflecta comentariile voaste in cotidianul romanesc .... mereu judecati problema in sensul negativist, .... ,,daca ala face, de ce sunt obligat si eu?!''
dar, tot voi sunteti aceia care consultati meticulos rubrica de zodii din jurnale si, ca la loterie, va calculati sansa pe acea zi.
va zgarciti sa lasati bacsis la chelner, pentru ca e din ,,munca'' voastra.... dar in acelasi timp va etalati ,,panoplia profesionala'' in fata angajatorului vanzand ,,teorii'' in loc de experienta cu scopul de a ajunge la halca de slanina ce va face cu ochiul in timpul interviurilor.
parerea mea... rari sunt oamenii care sa faca din munca un hobby.
ca sa fiu mai bine inteles.... romanul e facut pentru sinecura , e scris undeva in codul nostru genetic.
altii munceste, vorba aia, noi suntem intelectuali, noua trebuie sa ni se explice, noi avem reguli la regulile altora, etc samd eg si altele =))) ...
si as putea sa lungesc vorba pana mi se va comunica in casti ca am implinit durata normata de munca, trezindu-ma un tanar pensionar cu experienta in stiintele comunicarii ....
Motto va recomanda sa citati mai mult din ,,Sinedie'' ... ca una e urechea muzicala, altul e pasul de dans ...aviz amatorilor care valseaza pe la locul de munca precum navetistele=))
Indicele de Slinosenie PRAENDEX
In SS-system-ul ve$tic se foloseste un mijloc automatizat de masurat DACA intervievatul (ca angajat) VA:
- "pune buoootu"
- face sluji
- da limbi
- face ore suplim. neplatite
- putea fi concediat usor
http://www.praendex.com
http://www.praendex.ro
... recte: "Predictive Index".
Ceea ce insa NU SCRIE pe paginile de web de mai sus este ca acest indice minune (calculat evident in urma unui test de tipul celor de la militie), contine ca "secret de calcul" o lista neagra dintr-o baza de date foarte mare (cel putin asa functioneaza in SUA), unde fiecare angajat INDIFERENT CAT DE NEINSEMNAT este urmarit pas cu pas.
Am aflat acestea cand mergand la un vanator-de-asta-de-capete era inaintea mea un negru, muncitor zilier pe santiere, pe care vanatorul-patrat-la-cap l-a intrebat:
- Vrei job-ul ?...
- Da ... (putin contrariat, normal, doar de ce era acolo !)
- Esti sigur ca vrei job-ul ?...
- Da ! (si mai contrariat)
- Esti sigur ca nu fugi de la locul de munca ?! (aha ... incepe sa se
intrezareasca plantatia si cu negrii pe ea !)
- Bineinteles ...
- De ce ai fugit de la ultimul loc de munca ?!
... AHA-a+a+a ! (AM ZIS EU ! la faza asta !)
Tipul era negru, insa l-am vazut cand a iesit, era om onorabil, daca a plecat de undeva a fost pt. ca l-au chinuit.
... cele ce-au urmat mi-au confirmat.
- Ai masina ?
- Da ...
- Te intreb daca ai masina ?
- Da, domnule ...
- Zic masina, nu rabla.
- Merge domnule, merge ...
- Esti sigur ca merge ?
- Sper ca da ...
- Si daca nu merge cu ce ajungi la servici ?
- ... cu autobuzul ....
- Te-ai interesat daca exista autobuz ?
- Nu domnule ...
- Esti sigur ca vrei job-ul ?!
Zis izzz za "best-in-za-uworld" iU-S-A !
... si nu va faceti griji, ca acest COPITA-lism vine si la noi.
In Germania deja a sosit: firmele folosesc tot mai des ............
DETECTIVI DE LOIALITATE, prin care verifica daca angajatul a fost loial la vechiul loc de munca.
De regula - la fel cum aratau cei de mai sus, omul nu vrea sa plece
de la un loc de munca, dacat daca se muta cu casa, sau daca gaseste
alt servici MULT MAI BINE platit, fiindca de regula doar un pic mai
banos nu renteaza (in special daca aceasta este asociata cu o dublare
a stress-ului !). Si daca totusi pleaca (de regula) este pt. ca
este chinuit. NORMAL ca stapanii de sclavi respectivi nu vor sa-i
dea drumul, (A !)normal ca ii vor da recomandari proaste.
Ceea ce se intampla prin acesti "detectivi" este ca se afla daca
angajatul "isi cauta". Cand se afla ORI este dat direct afara
(pt. lipsa de loialitate: n-a "pus buoootu", n-a acceptat salar de mizerie + bataia de joc aferenta, isteriile sefului si job-urile extra-curiculare), ORI i se pune in vedere ca-aaa daca mai persista sa-si caute, si nu va fi LOIAL 100%, va fi dat afara. Evident, ca nu va putea fi angajat in alta parte, pt. ... lipsa de loialitate,
daca este disloial intr-un loc, va fi si intr-altul la fel.
Adica ne indreptam frumos spre o societate SCLAVAGI-$$-TA !
CINE foloseste indicele Praendex ?
De pe pag cu pricina:
Electrolux Group
Rompetrol
Nokia
Unilever
Volvo
Tetra Pak
Unilever
URSUS
Ikea
JTI
Avery Dennison
Baird, Kurtz & Dobson
Big Y Foods
Caterpillar Overseas
Dayton's Commercial Interiors
Deseret Mutual Benefit
EPA Supermarkets
Fireman's Fund Insurance
Genuine Parts
Indiana Cia de Seguros Gerias
International Master's Publishing
Iron Mountain
Johnson & Johnson Medical
KLF Business Communications
Kellogg, Sweden
Reichert Calcados LTDA
Shawmut Design & Construction
Ulbrich Steel
Tournament Players Club
Zions Bank
CE ESTE acest "Priedictiv iiiIndiex" ?...
ce zic ei:
----------------------------------------------------------
Predictive Index este un instrument managerial puternic si focalizat care evalueaza comportamente legate de munca si nevoi motivationale, permitind factorilor de decizie sa selecteze si sa conduca oamenii cei mai potriviti pentru obiectivele companiei.
Folosit deja in medii culturale diferite de MII DE COMPANII DIN INTREAGA LUME, sistemul PI permite oricarei persoane instruite sa evalueze in numai 20 minute capacitatile, potentialul, interesele si factorii motivationali ai oricarei persoane indiferent de pozitia ierarhica pe care se situeaza.
Sistemul PI ofera deasemeni o imagine de ansamblu a nivelului de energie, productivitatii si gradului de utilizare a resurselor umane din companie.
De la introducerea sa in 1955 in mediul de afaceri mondial, PI a fost continuu rafinat, testat si validat. Bazat pe tehnici stiintifice comportamentale fundamentate si DISPONIBIL IN PREZENT IN 64 DE LIMBI, PI atrage atentia asupra unor trasaturi care pot conduce la intelegerea functionarii fiecarei persoane, indiferent de cultura,
mediu, sex sau rasa.
----------------------------------------------------------
... si el exista din 1955 !
... deci acest index arata PE CE BUTOANE trebuie sa apese seful asupra angajatilor ca sa ... SA !??? ... SA-aaaa !!!! ... ii SILUIASCA !
----------------------------------------------------------
Here are some of the areas where we can help:
- Making smarter hiring decisions and reducing employee turnover
- Enhancing executive team performance
- Improving leadership at all levels of the company
- Managing people more effectively through improved communication
----------------------------------------------------------
asa-aaaa !...
SMART HIRING = angajare de indivizi slinosi care pupa BINE in CUR, muncesc ca nataraii OT (incl. in weekend) NE-platit (evident !!!!), iar cand vine vorba de impartit tortul ... pardon: SPITZ-IN-CUR !
MANAGING PEOPLE MORE EFFECTIVELY ... aha-aaaaaa ! Mda-da-da, nu stiam cum ii spune: la COPITA-lism !
I've gotta return some video tapes...
Tin sa confirm cele spuse despre Predictive Index. Am fost supus(a) la asa ceva in 2005, la un interviu la una din firmele romanesti de pe lista.
Din pacate, am fost chiar acceptat(a), fiind se pare angajatul ideal descris de "anonimul" precedent.
Din fericire, i-am refuzat pentru ca, intocmai ca autorul articolului "In atentia departamentului de resurse umane", am inceput sa detectez putreziciunea.
I'm still looking for another job. :)
Hai sa nu dam in comunism
Hai sa nu dam in comunism acum. Angajatorul nu este un capitalist feroce care te exploateaza pe tine, biet proletar lipsit de drepturi. Sa fim seriosi.
Cit despre loialitate, poti sa te stergi linistit la fund cu ea: sa fii tu un specialist suficent de bun in domeniul tau, sa vezi cit se vor bate firmele pe tine ca sa te angajeze, cu sau fara loialitate.
Pina una alta, cerere pe piata de munca este sub oferta, asa ca... demonstreaza impotriva globalizarii sau fa-te indispensabil la locul de munca. Sfatul meu.
La interviu eu ii aleg pe ei, nu invers. Daca mie mi-ar face un labagiu chestia aia de o descriai cu "do you really want this job" i-as spune scurt: "no: you can actually shove it up your ass". Asta e diferenta intre mine si negrul ala.
"suficient de bun"
... nu exista asa ceva.
Lozinca COPITA-lismului este ca ... ORICINE este dispensabil.
MAI MULT !... marile genii sunt in trecut. Tot ce-a fost de interes a fost descoperit, chiar daca exista genii prezente, e bine sa le dam o ocupatie (de exemplu de cersit pe la interviuri) ca sa faca nu stiu ce descoperire care "indispune" ordinea mondiala stabilita (SS-fascista Noua Ordine Mondiala adica - v. simbolul de pe bancnota de 1 $).
DE REGULA sunt necesari cam 10-100 de PhD's la un destept. In ziua de azi un PhD = tehnician (din ziua de ieri), cam asa este folosit. Deci un tehnician nu poate bate cu pumnul in masa. Exista alti 200 de tehnicieni flamanzi la poarta (cu saru-mana conasule ! in brate).
Oferta de munca pe piata muncii este MULT PESTE cerere, incat (si romanasii nostri din SUA cam stiu, dar mananca ... ca sa nu-si piarda slujbele) la interviu te apleci pana jos, si pupi papucul SS-Sultanului, daca vrei job !
exemplu
in urma refuzului antrenorilor Octavian Belu si Mariana Bitang (Atlanta 1996) de a ramane in SUA (si a antrena la Houston), au inceput tot soiul de lucruri bizare sa se intample ...
Octavian belu
- inundarea centrului de la Deva
- "suflarea" restului de antrenori (racolarea lor pe 3 lulele, 3 surcele, salarii de 30000 Lire sterline in UK, adica cca. 1500 Euro in mana = AJUTOR DE SOMER !... intr-o tara unde preturile sunt exagerat de scumpe (ca-n SUA, numai ca exprimate in Lire) si unde pisa tot timpul a deprimare colectiva)
- incendierea centrului de la Deva
- sicane infinite (prin COZILE DE TOPOR de la minister !)
- salarii DE MIZERIE (de BATAIE DE JOC si ... MAI ALES DE INVATATURA DE MINTE SA-L MAI REFUZE PE UNCHIUL SS-SAM !)
- scandalul gimnastelor dezbracate in Japonia
- scandalul cu Oana Petrovschi
... prin cozile de topor din Romania, lui Belu si Bitang li se arata ca PANA SI CEI MAI TITRATI ANTRENORI DIN LUME SI DIN TOATE TIMPURILE .... mmmm, hm ! "SUNT DISPENSABILI" !
Trebuie sa fie greu
Trebuie sa fie foarte greu sa traiesti intr-o lume atit de plina de conspiratii. Am mai auzit teoria. Vine Noua Ordine Mondiala si ne maninca pe toti. Imi este putin lene sa iti dau un raspuns cuprinzator, si ceva ma face sa cred ca n-ar fi tot atit de interesant ca cele din suita Teoriei Conspiratiei.
Eu nu vad in angajatori un inamic. Daca accepti ca oferta pe piata fortei de munca este mult mai mare decit cererea, atunci chiar ai meritat slujba aia la care ai fost selectat si angajatorul te-a ales pe tine, cel mai bun dintr-o multime de candidati. Pe mine nu ma sperie concurenta. Nu mi-e frica sa intru intr-o anticamera cu 30 de alti bravi candidati. Angajatorul este prietenul meu DACA se potriveste cu pretentiile mele.
Obiectiile ridicate aici se refera la relevanta actului de selectie (citeodata chiar prin prisma obiectivelor declarate ale angajatorului) si la calificarea asa-numitilor "recruiters".
In rest, traiasca Angajatorii, Capitalismul si Concurenta pe Piata Fortei de Munca!
Razvan
situatia este dramatica
cu 1.5 - 2.3 mil. de romani muncind in afara tarii, pt. ca "potrivirea" cu oferta patronului roman nu prea exista, as putea spune ca situatia este dramatica (35-53% din forta de munca nu isi gaseste de lucru - ONORABIL - in tara !).
deci chestia cu "lenea" si cu "potrivirea" cam pica.
chestia cu "eu sunt unicul" merge atunci cand esti ... "unicul fiu/nepot/etc" ! ATUNCI DA !
in rest, in Romania se produce software (si orice altceva) de nivel mediu, unde este nevoie "DE CHINEZI", si nu de "destepti unici". Este nevoie de PRET SCAZUT !
DACA ai fi in tema, ai sti ce vrea sa zica Fl. Talpes (pres. ANIS) ca firmele trebuie sa-si creeze "PRODUSE PROPRII" si sa renunte la a mai fi "mana de lucru ieftina" a cuiva din afara.
ATATA VREME cat ce se cere e mana de lucru ieftina (si asta la toate firmele, incl. Softwin), nu ai cum negocia la interviu cu "eu sunt tare", pt. ca ceea ce CONTEAZA ESTE: "eu sunt IEFTIN, SLUJI, UMIL si SUPUS" !
DE ACEEA ... CEI MAI BUNI antrenori de gimnastica feminina din lume si din TOATE timpurile sunt dati afara din Romania !
... food for thought !
COPITAli$mul Sclavagi$$t !
Jurnalul National, 16.11.2005
Ei povestesc speriati cum rudele lor, in special tinerii, pleaca la Moscova sa construiasca vile, iar in multe randuri, cand vine ziua de plata, beneficiarul rus ii anihileaza: "Odata, o intreaga echipa de muncitori basarabeni a murit. Peste noapte au fost urcati intr-un vagon din metal, usile au fost legate cu sarma, iar vagonul incendiat. Apoi... in fiecare primavara, politistii culeg cadavrele necunoscutilor din padurile din jurul Moscovei".
... "raii aia de rusi", n-asa ?!
NIET ! Si americanii LA FEL procedeaza, numai sa aibe OCAZIA !
US chocolate industry agrees to end forced labour on cocoa farms
16 October 2001
[...]
This follows the 1 October Protocol in which the US cocoa and chocolate industry agrees to eliminate child slavery from the chocolate industry.
In a Letter of Agreement from the Association it states that: ' consistent with paragraph (3) of the Protocol, the industry will, by December 1, 2001, issue a joint statement with major stakeholders recognizing, as a matter of urgency, the need to end slavery, serfdom, and debt bondage in the growing and processing of West African cocoa beans and their derivative products, in conjunction with efforts to eliminate the worst forms of child labor in the growing and processing of cocoa beans and their derivative products.'
... aaaah, nu se pune (ca noi iubim copita si gasim mereu scuze),
pt. ca nu e pe teritoriul SUA. EXACT CE SPUNEAM !... daca au ocazia
o FAC !
DAR MAI MULT DE ATAT !... si cand NU au ocazia si este ILEGAL, ...
TOT O FAC !!!!
... bicoz *ZAT* iiizzzzZ COPITA-
li$$zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzZM !
SUNT CELEBRELE LAGARELE DE MUNCA din Louisiana pe plantatiile de
trestie de zahar, unde se putea fugi pt. ca intr-o parte era
mlastina cu crocodili, si in alta autostrada (cu politisti
corupti, co-parte la profit !). Se numeau "sweatshop rings"
si aveau la baza stergerea unei datorii (care nu se mai stergea
niciodata). Cazuri au existat pana prin anii 1950-1960, si au
fost implicati nu numai negri, ci SI ALBI !
Un alt exemplu, sunt abuzurile din programul "Live-in Caregiver"
din Canada:
http://www.cic.gc.ca/english/pub/caregiver/
un exemplu de program CONTESTAT ca fiind sclavagist, si pe care
guvernul canadian nu vrea sa-l inchida (sau sa-l amendeze si sa
inchida posibilitatea abuzurilor).
Prostitutia, munca siluita, ... toate CAT SE POATE DE ACTUALE !
In Anglia, Germania, SUA, Canada ... numai tari bune, si evident
la greu in restul ! Copii rapiti pt. trafic de organe, etc:
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4521921.stm
http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3979725.stm
http://www.iabolish.org/today/background/us.htm
Sa fie oare tara problema ?...
NIET ! Problema = COPITA-------------------li$$zzzzzzzzzzzzZMU !
Stiu exact despre ce
Stiu exact despre ce vorbesti. Am citit cartea acum citeva zile si am avut acelasi sentiment. Ca uitam sa ne bucuram de chestiile importante si ne pierdem in amanunte. Recomand cartea oricui s-a saturat de gri-ul de afara si de uzura zilnica.
Adevar graiesti!
Te inteleg perfect. Mi s-a intimplat sa ma duc la un interviu in care ala din fata mea era un pusti putzopalmist cu aer de Oracol, genul ingamfat si obraznicut. Ma intreaba: "Care credeti ca este principalul dvs. defect?". Puteam sa ii dau raspunsul standard, ceva gen "Uneori muncesc pina la epuizare si uit sa ma detasez pentru a acorda atentie treburilor secundare" sau "Tind sa devin prea exigent cu colaboratorii mei atunci cind e vorba de calitatea rezultatelor pe care trebuie sa le furnizam". Dar m-a luat greata. M-am uitat la el, n-avea mai mult de 23-24 de ani, extrem de plin de el in costumul lui vernil ce ii venea cam de doamne-ajuta, o figura extrem de competent-superioara.
Mi-am adus aminte si de celebra poveste cu "recruiterul" american care statea cu Palmul in fata si tot bifa ceva, de cite ori candidatul arunca vreun stereotip gen "core-competency", "competitivity", "achivement", "job-oriented" etc. Pina cind, la un moment dat a izbucnit: BULLSHIT BINGO!!!
In loc de toate astea, m-am intors la pustiul ala obraznic si i-am spus sec: "Prietene, diferenta intre tine si mine este urmatoarea: tu citesti o lista de intrabari si bifezi niste raspunsuri. Eu stiu si de ce au fost create intrebarile alea si ce urmaresc ele. Tu stii sa pui o intrebare, eu stiu ce e modelul Meyer-Briggs. Tu stii sa tragi o liniuta, eu stiu ce-i ala Comportament Organizational. Vezi, asta e defectul meu!" Apoi m-am intors si am plecat.
Si sa zica mersi ca nu l-am bagat in muma-sa cu tot cu cacatul lui de agentie de recrutare cu tot.
Deci, de tinut ma tine. Sigur, in caz ca va intrebati, nu m-au mai cautat dupa aia, dar consider asta un beneficiu enorm, nu o pierdere.
Am devenit selectiv, vorba ta: eu ii aleg pe ei, nu ei pe mine: odata am fost la un interviu. Aproape ca luasem slujba, era si una mai mult decit decent platita si cu fringe benefits pe deasupra. Urma un ultim interviu, programat la ora 15:00. M-am dus la ei si m-au pus sa astept.
La ora 15:35 m-am ridicat de pe scaun si i-am spus secretarei: "va rog sa ii transmiteti d-lui X ca n-am mai putut sa il astept!" si am plecat. In 10 minute X ma suna pe telefon, putin iritat ca nu il mai asteptasem: "ca avusese nu stiu ce mare intilnire de afaceri". I-am spus sec: "oricit de greu v-ar fi sa credeti, timpul meu este cel putin la fel de valoros ca al dvs. Daca nu mai aveati timp pentru intilnirea cu mine, ar fi fost elegant sa imi dati un telefon si sa aminam intilnirea, inainte ca eu sa bat jumatate de oras ca sa ajung la dvs. Asta spune multe despre potentiala noastra relatie viitoare." A ramas masca.
Odata am fost la un interviu in care eram introdus de o "pila". Culmea e ca era vorba despre o mare corporatie americana in Ro., asta ca sa mai zica cineva ca la in marile firme e altfel. Tipa care ma intervieva, foarte draguta, imi sugera ca postul pe care il aveau liber era in vinzari, insa fara sa o faca direct. Cum eu sint un tip sincer, i-am spus: "Doamna, eu ma pricep la management, la relatii internationale si un picut la IT. Daca este vreun domeniu pe care il urasc cu adevarat, asta este cel al vinzarilor, cel al lui "cioc-cioc, nu vreti sa cumparati un aspirator performat." Nu ca am ceva cu oamenii care fac asta, este o slujba legitima, ca oricare alta, dar eu nu sint facut pentru ea, nu imi place sa conving oamenii sa cumpere lucruri in care nu cred". Tipa a izbucnit in ris si mi-a spus, politicos "sigur, citeodata se intimpla ca produsele sa fie chiar bune" dar se vedea ca nici ea nu crede ce spune. Ne-am despartit cu o stringere de mina si o amintire (reciproca sper eu) placuta.
E drept, n-am fost niciodata in situatia sa mor de foame si asta e un mare noroc, pentru ca imi ofera posibilitatea sa nu accept sa imi scuipe nimeni seminte in cap. Daca ai mei ar depinde de banii pe care ii aduc eu si n-as avea nici o perspectiva, nu stiu daca as mai fi asa de "coltzos".
Oricum, mi-a placut articolul, pentru ca defineste aproape exact si ceea ce simt eu.
Razvan